
We konden drie jaar geleden al genieten van een chagrijnige nietsnut in de film 'Alles is liefde', maar Dick Maas gaat nog een stapje verder met de verloedering van grote kindervriend Sinterklaas. Geen spaan wordt heel gelaten van de goedheiligman en een regelrechte 'horrorheilige' neemt zijn plaats in in de nieuwe film 'Sint' die binnenkort uitkomt. Begeleid door een onheilspellende versie van Sinterklaas Kapoentje en het geluid van dreigend hoefgetrappel, jaagt Sint from hell, gehuld in een grauw gewaad en gewapend met zijn staf die het midden houdt tussen een klauw en een zeis, over de daken om willekeurig nietsvermoedende kindertjes letterlijk een kopje kleiner te maken. En het doet er nu eens even helemaal niet toe of de kinderen in kwestie al dan niet braaf zijn geweest; moorden lijkt simpelweg een hobby te zijn van deze duistere Klaas.
Nou heeft de komst van Sinterklaas altijd al een schaduwkant gehad. Als je je niet voorbeeldig hebt gedragen kun je ten eerste al naar je cadeaus fluiten. Of -zoals wordt gedreigd in een bekend Sinterklaas liedje -je wordt opgezadeld met regelrechte troep zoals twee kaatse ballen in een net (nou vraag ik je... wat moet je er in hemelsnaam mee?) Ook kun je een pak slaag verwachten met een bos takken. En als klap op de vuurpijl, als je het echt bont hebt gemaakt, word je zonder pardon opgesloten in een juten zak en meegesleurd naar Spanje. Naar wat er met je gebeurt als je daar eenmaal bent aangekomen kan slechts gegist worden, maar als je het mij vraagt wacht je daar een levenslang bestaan als zwartgeverfde slaaf, uitgedost in een pak dat -met name dankzij de maillot en de pofbroek- alle oenigheidsrecords met gemak breekt.
Hoe kan het ook anders dat elk jaar weer andere Pieten aan de zijde van de Sint verschijnen? Mij maak je niet wijs dat het storm loopt als de Sint een vacature heeft geplaatst, want zo leuk is het allemaal niet; Je een heel leven voor moeten doen als een veredelde clown, als een debiel pepernoten in het rond gooien, doen alsof je nog niet tot tien kunt tellen en aan de lopende band duizenden cadeaus inpakken. Ik weet toch niet of ik dan niet liever direct van kant zou worden gemaakt.
Persoonlijk vind ik het wel een ludiek gegeven, om op deze manier gebruik te maken van het contrast tussen figuren die de goedheid zelve vertegenwoordigen en de verschillende gedaanten van 'het kwaad', of dat nou een moordende Sint betreft, of een Paashaas die het criminele pad opgaat en drugs en wapens in de achtertuin verstopt in plaats van chocolade eieren.
Helaas lijkt mijn enthousiasme over dit concept door weinigen gedeeld te worden. Hele campagnes zijn op touw gezet uit protest tegen de film 'Sint'. Zowel collega filmmaker Johan Nijenhuis als de organisatie Ouders & Coo verzetten zich uit alle macht tegen de komst van de film en de Reclame Code Commissie buigt zich ook al over de zaak. Aangezien de film niet eens voor kinderen bedoeld is, vrezen deze boe-roepers dus schijnbaar dat er een reëele kans bestaat dat volwassenen na het zien ervan overtrokken zullen reageren: Hun kinderen mogen niet langer schoenen met wortels bij de open haard zetten en liedjes zingen, uit angst dat ze de duivel naar hun huis zullen lokken en Sinterklaas wordt, wanneer hij met zijn stoomboot in Nederland aanmeert, ontvangen door een enorme leegte.
Nou heeft de komst van Sinterklaas altijd al een schaduwkant gehad. Als je je niet voorbeeldig hebt gedragen kun je ten eerste al naar je cadeaus fluiten. Of -zoals wordt gedreigd in een bekend Sinterklaas liedje -je wordt opgezadeld met regelrechte troep zoals twee kaatse ballen in een net (nou vraag ik je... wat moet je er in hemelsnaam mee?) Ook kun je een pak slaag verwachten met een bos takken. En als klap op de vuurpijl, als je het echt bont hebt gemaakt, word je zonder pardon opgesloten in een juten zak en meegesleurd naar Spanje. Naar wat er met je gebeurt als je daar eenmaal bent aangekomen kan slechts gegist worden, maar als je het mij vraagt wacht je daar een levenslang bestaan als zwartgeverfde slaaf, uitgedost in een pak dat -met name dankzij de maillot en de pofbroek- alle oenigheidsrecords met gemak breekt.
Hoe kan het ook anders dat elk jaar weer andere Pieten aan de zijde van de Sint verschijnen? Mij maak je niet wijs dat het storm loopt als de Sint een vacature heeft geplaatst, want zo leuk is het allemaal niet; Je een heel leven voor moeten doen als een veredelde clown, als een debiel pepernoten in het rond gooien, doen alsof je nog niet tot tien kunt tellen en aan de lopende band duizenden cadeaus inpakken. Ik weet toch niet of ik dan niet liever direct van kant zou worden gemaakt.
Persoonlijk vind ik het wel een ludiek gegeven, om op deze manier gebruik te maken van het contrast tussen figuren die de goedheid zelve vertegenwoordigen en de verschillende gedaanten van 'het kwaad', of dat nou een moordende Sint betreft, of een Paashaas die het criminele pad opgaat en drugs en wapens in de achtertuin verstopt in plaats van chocolade eieren.
Helaas lijkt mijn enthousiasme over dit concept door weinigen gedeeld te worden. Hele campagnes zijn op touw gezet uit protest tegen de film 'Sint'. Zowel collega filmmaker Johan Nijenhuis als de organisatie Ouders & Coo verzetten zich uit alle macht tegen de komst van de film en de Reclame Code Commissie buigt zich ook al over de zaak. Aangezien de film niet eens voor kinderen bedoeld is, vrezen deze boe-roepers dus schijnbaar dat er een reëele kans bestaat dat volwassenen na het zien ervan overtrokken zullen reageren: Hun kinderen mogen niet langer schoenen met wortels bij de open haard zetten en liedjes zingen, uit angst dat ze de duivel naar hun huis zullen lokken en Sinterklaas wordt, wanneer hij met zijn stoomboot in Nederland aanmeert, ontvangen door een enorme leegte.
Het lijkt mij nogal een belediging voor het relativeringsvermogen van de gemiddelde Nederlandse volwassene.
De grootste trammelant wordt overigens geschopt over de bijbehorende poster die door heel Nederland te zien is en dus ook niet aan kinderogen zal ontsnappen: Contouren van een schimmige persoon met op zijn schimmige hoofd een schimmige mijter, zittend op een al minstens zo schimmige schimmel, tekenen zich af tegen een naargeestige achtergrond. De 't' aan het einde van het woord Sint heeft de vorm van een kruis, om je voor te bereiden op wat komen gaat. Ik heb weleens een pakje Fristi gezien dat mij meer nachtmerries bezorgde dan deze plaat, maar wie ben ik om het effect ervan op tere kinderzieltjes te bagatelliseren.
Wat ik wel kan concluderen is dat al deze ophef, zoals altijd met dit soort hetzes, een vreselijk averechtse werking heeft. Ik ben in ieder geval al één van de ongetwijfeld velen die er vóór alle poeha geen moment aan had gedacht om 'Sint' te gaan bekijken. Nu daarentegen is mijn nieuwsgierigheid zo ontzettend gewekt dat ik niet kan wachten om erheen te gaan.
In de strijd tussen de moraalridders en Dick Maas maakt dat de tussenstand 0-1
Wat ik wel kan concluderen is dat al deze ophef, zoals altijd met dit soort hetzes, een vreselijk averechtse werking heeft. Ik ben in ieder geval al één van de ongetwijfeld velen die er vóór alle poeha geen moment aan had gedacht om 'Sint' te gaan bekijken. Nu daarentegen is mijn nieuwsgierigheid zo ontzettend gewekt dat ik niet kan wachten om erheen te gaan.
In de strijd tussen de moraalridders en Dick Maas maakt dat de tussenstand 0-1
Tja die arme kindjes die straks in het bushokje zitten te wachten op de bus en op een poster onder die mijter een donkere kop met rode ogen en slagtanden ontwaren...de associatie met heilige katholieken die eigenlijk volstrekt niet deugen dringt zich op! Als je naar die film bent geweest wil je waarschijnlijk alleen nog maar kerst vieren! (Maar laat mij wel even weten hoe je de film vond, want ik ben erg benieuwd)
BeantwoordenVerwijderen